Ved Lilleeng Helsepark tilbyr Moss YogaSenter forebyggende og terapeutisk Yoga. Trening med mening.

MEDISINSK YOGA – MINDFUL YOGA – MEDIYOGA – YIN YOGA – QI GONG

Dette er trening for deg som ønsker å løse opp i muskelspenninger – stresse ned – øke forbrenningen – sette av tid til deg selv – puste dypere – øve på tilstedeværelse (mindfulness).

Medisinsk yoga er i en rekke vitenskapelige studier vist å redusere stress og oppregulere det parasympatiske nervesystemet.

Stressreduserende trening styrker kroppens immunforsvar, frigjør smertelindrende endorfiner og øker sirkulasjonen (1, 2, 3, 4).

Betydningen av yoga er veldokumentert. Anne-Grete underviser med medisinsk tilnæring og veileder i øvelse i tilstedeværelse. Trening for økt fleksibilitet og styrke i muskulaturen går igjen i alle øvelsene.


Yogaen er stående, på stol eller på matten, det bestemmer du selv. Øvelsene kan gjøres av alle, uansett fysisk form, alder og kjønn.

Kan være stressreduserende ved:
– stramme skuldre
– stiv nakke
– dårlig søvn
– dårlig balanse
– stivhet i hofte

Du veiledes gjennom øvelser og sitte-stillinger som kombineres med puste – og konsentrasjonsteknikker.

Mer informasjon på nettsiden til Moss YogaSenter

Neuroscience letters 2002 Sep 20;330(2):143-6. Non-linear dynamic complexity of the human EEG during meditation.

J Med Eng Technol. 2009;33(4):314-21. doi: 10.1080/03091900802602677. EEG dynamics of experienced Zen meditation practitioners probed by complexity index and spectral measure.

Int J Neurosci. 2005 Jun;115(6):893-909. Impact of regular meditation practice on EEG activity at rest and during evoked negative emotions.

Psychosom Med. 2003 Jul-Aug;65(4):571-81. Mindfulness-