MEDISINSK YOGA – Yoga som medisin. MediYoga – I MOSS
Forebyggende og Terapeutisk Yoga

Medisinsk Yoga – MediYoga – styrker kroppens evne til å stå i mot ytre påkjenninger. Stressreduserende trening styrker kroppens immunforsvar, frigjør smertelindrende endorfiner og øker sirkulasjonen (1, 2, 3, 4).

Denne effekten er vitenskapelig veldokumentert. Måten du tenker på har stor betydning i MediYoga og øvelsene trener opp mental tilstedeværelse. Trening for økt fleksibilitet og styrke i muskulaturen går igjen i alle øvelsene.

Kulturelle aspekter ved forebyggende helse

Her i Skandinavia og i vesten generelt brukes MediYoga oftest som en terapeutisk treningsform.
Først når helseplager allerede er manifistert i kroppen og skaper plager og smerter som vi ikke kommer unna tvinges vi til å søke råd. Det kan være kulturelle årsaker til at forebyggende helsetiltak i Norge først og fremst handler om krevende fysiske treningsformer. Her til lands skal det gjerne gjøre litt vondt og være fysisk utmattende å holde seg i god form. Trening gjennom bevisst avslapning er et ukjent område for mange. Heldigvis har mange menn en av-på knapp, hvor de skrur av mental aktivitet under spesielle omstendigheter. Det gir dem ofte et fortrinn i evnen til å la bekymringer slippe taket for en stund.

Hvordan øvelsene gjøres i MediYoga
Yogaen utføres sittende på stol eller på gulvet, det bestemmer du selv. Øvelsene kan gjøres av alle, uansett fysisk form, alder og kjønn. Det er ulike program og meditasjoner som kan brukes terapeutisk for pasienter med ulike behov, for eksempel ved •utbrenthet •ulike former for ryggproblemer •hjertelidelser; •søvnforstyrrelser •migrene.

Du veiledes gjennom øvelser og sitte-stillinger som kombineres med puste – og konsentrasjonsteknikker.

Det står mer på nettsiden til Moss YogaSenter

Neuroscience letters 2002 Sep 20;330(2):143-6. Non-linear dynamic complexity of the human EEG during meditation.

J Med Eng Technol. 2009;33(4):314-21. doi: 10.1080/03091900802602677. EEG dynamics of experienced Zen meditation practitioners probed by complexity index and spectral measure.

Int J Neurosci. 2005 Jun;115(6):893-909. Impact of regular meditation practice on EEG activity at rest and during evoked negative emotions.

Psychosom Med. 2003 Jul-Aug;65(4):571-81. Mindfulness-