Fordøyelsen og immunforsvaret, Immunforsvar kosthold, Irritabel tarm og Kosthold

IBS og immunforsvaret

Hvordan irritabel tarm kan påvirke immunsystemet

HVA ER IRRITABEL TARM?

Irritabel tarm (IBS) er en fellesbetegnelse for ubehag og smerter knyttet til fordøyelsessystemet. Symptomer kan være ubehag og smerter i magen, diaré, kramper, forstoppelse, gassdannelse og oppblåsthet.

Dessverre er dette en tilstand som rammer svært mange, og IBS er en av de vanligste årsakene til besøk hos lege og deretter i min praksis som ernæringsrådgiver. Mange har vært plaget med IBS i åresvis, og bruker daglig medisiner mot plagene med fordøyelsen.

KOSTHOLDSPLAN SOM LINDRER IBS
En forbedring er vanlig med en god og gjennomførbar kostholdsplan, og noen ganger også livsstil for å håndtere stress.

2 HOVEDÅRSAKER TIL IBS

Forskning viser at det særlig er to hovedårsaker som ofte skaper IBS:

  • matallergier
  • overvekst av enkelte bakteriestammer i tarmen, SIBO og LIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth og Large Intestinal Bacterial Overgrowth)


Andre kjente faktorer kan være manglende fordøyelses-enzymproduksjon, parasitter i tarmen, overvekst av mikrober i tarmen, mineral- eller vitaminmangler som sink eller magnesium, eller høye verdier av tungmetaller i blod- og eller vev. Det er altså ikke nødvendigvis en enkel diagnose som lett kan behandles via dr Google.

Dette er nettopp grunnen til at det er helt avgjørende å få personlig tilpasset veiledning. Den må være gjennomførbar og konsekvent over noe tid. Veiledningen ved Mat er Medisin tar hensyn til forholdene som gjelder hver enkelt person som er plaget med IBS.

DITT EGET IMMUNSYSTEM
Immunsystemet er forsvaret vårt og overgår overlegent alt av det vi klarer å fremstille av medisiner og vaksiner. Kompleksiteten og effektiviteten i immunsystemet er overveldende.

Immunsystemet har mekanismer knyttet til alle overflater, vev og organer i kroppen for å opprettholde cellefunksjoner og mekanismer til det beste for oss selv.

Immunsystemet kommuniserer og beskytter via kommandosentere for innrapportering og igangsetting av tiltak; oppsynsmenn, varslere, informanter, vakter, soldater, regelrette drapsceller, sykepleiere, leger, rengjøring og opprydding etter angrep. For å nevne noen av funksjonene.

FORDØYELSESSYSTEMET, HUDEN OG LUNGENE
Huden, lungene og fordøyelsestrakten utgjør våre største overflater mot omverdenen, og eksponeres for store mengder fremmedstoffer døgnet rundt.

Bakterier, virus og parasitter kommer ikke over i blodbanen når immunforsvaret er velfungerende.

Ved kronisk irritasjon i et vev, som i huden ved eksem, reduseres immunsystemets beskyttende funksjon. Det samme gjelder ved irritasjon i fordøyelsessystemet, som ved IBS.

HVA ER SAMMENHENGEN MELLOM IBS OG IMMUNSYSTEMET?Fordøyelsessystemet er den største innfartsåren i kroppen for potensielt skadelige stoffer.

Kronisk irritasjon i hals, mage eller tarm overaktiverer immunsystemet. En langvarig overaktivitet reduserer effektiviteten i systemet.

IBS medfører en irritasjon i tarmveggen, noe som kan redusere barrieren som celleveggen i tarmen utgjør mot omverdenen. Dette kalles ofte “leaky gut”, lekk tarm, eller permeabel tarm. Når celleveggen i fordøyelsen ikke er optimalt selektiv for hva som transporteres inn i kroppen kan virus og bakterier komme forbi barrieren i større grad enn normalt.

Kort oppsummert betyr langvarig IBS en fare for et nedsatt immunforsvar.

Legen din er førstevalg om du ikke vet om du har IBS. Har du IBS bør du teste en endring i hva du spiser og drikker. Søk profesjonell veiledning så du kommer godt i gang.

Det kan hende du vet at mageproblemene dine mest av alt er stressrelatert. Da bør du finne måter å håndtere stress på, som ulike typer fysisk aktivitet eller pusteteknikker.

FORSTÅ OG REPARER IBS
Alle personer er unike, og din historie er utgangspunktet for hvilke grep som er starten på en god endring for deg. Husk at det aldri er for sent med en god endring.

Når du er innstilt på å gjøre en endring – for å oppnå en endring – ja da vil det skje en endring. Det ser jeg gang på gang i min praksis.

Vær hensynsfull mot deg selv, og gjør gode valg og prioriteringen for din egen helse,

Anne-Grete Lavik-Haug,